جلوگیری و عدم واژگونی خودرو با ARP
به گفته یک کارشناس مکانیک خودرو : ARP بطور دائم شتاب جانبی خودرو را توسط سنسور تحت کنترل دارد و هنگامی که شتاب جانبی از حدی بالاتر و تمایل به واژگونی ایجاد شود این سیستم وارد عمل شده و به دو صورت پایداری خودرو را باز میگرداند .
مجتبی ناظمی در گفتگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ، سیستم ARP مخفف سه کلمه Active Rollover Protection است ؛ اظهار کرد : این سیستم محافظ فعال واژگونی است و همانطورکه از نامش پیداست ، وظیفه ی تشخیص و جلوگیری از واژگونی خودرو را بر عهده دارد .
وی گفت : این سیستم بیشتر در خودرو هایی با مرکز ثقل بالا ، بکار رفته است . این خودرو ها هنگام گردش با سرعت بالا تعادل خود را از دست داده و تمایل به واژگونی در سمت خارج از پیچ دارد ؛ خودرو های شاسی بلند ، کامیون ، اتوبوس و خودرو های دیگری که ارتفاع مرکز ثقل شان از سطح زمین زیاد است جز این دسته هستند .
این کارشناس مکانیک خودرو تصریح کرد : ARP بطور دائم شتاب جانبی خودرو را توسط سنسور تحت کنترل دارد و هنگامیکه شتاب جانبی از حدی بالاتر و تمایل به واژگونی ایجاد شود این سیستم وارد عمل شده و به دو صورت پایداری خودرو را باز میگرداند .
ناظمی افزود : ARP با همکاری سیستم ASP ، ترمز چرخهای خارج از پیچ را فعال میکند که باعث کم شدن سرعت و پایداری خودرو و در نهایت جلوگیری از واژگونی میشود ؛ در واقع سیستم ARP بخشی از سیستم ASP یا همان کنترل پایداری خودرو و یکی از سیستم های ایمنی خودرو است .
وی ادامه داد : سیستم ARP در خودرو هایی که مجهز به دریچه گاز برقی هستند با تنظیم دریچه گاز یا بستن آن از گاز خوردن خودرو جلوگیری کرده و با این کار دور خودرو کم میشود ، هنگامیکه دور خودرو کاهش یابد سرعت نیز کم میشود که این باعث پایداری خودرو و بازگرداندن تعادل آن است .
این کارشناس مکانیک خودرو تاکید کرد : با توجه به اینکه اکثر خودرو های سواری ارتفاع کمی از سطح زمین دارد و مرکز ثقل پایین دارد منجر به پایدار تر بودن خودرو میشود ؛ بنابراین سیستم ARP در خودرو های سواری عمومیت ندارد ، اما در خودرو هایی که مرکز ثقلشان از سطح زمین بالاتر است مانند اتوبوسها ، کامیونها و ماشینهای شاسی بلند از این سیستم بهره مند هستند .